BOK

Co má umět dítě ve věku tří let

Co platilo po několik předchozích generací


Vážení rodiče,

tohle jsou dovednosti a chování, které by mělo 3 leté dítě splňovat, a které vyžadoval pediatr po 3 letých dětech v období 80 let. Tudíž si kladu otázku, co se za těch několik desítek let změnilo ? V případě, že Vaše dítě nesplňuje tyto dovednosti a chování, zpozorněte! Samozřejmě, že každý jsme trochu jiný a každý se vyvíjíme ve svém tempu, neměli bychom ale ignorovat náš biologický vývoj. Statistika je taková, že rodiče, kteří se snaží včas vypozorované výkyvy konzultovat se svým pediatrem a mnohdy, né vždy, jsou jeho starosti vyslyšeny a adresovány. Když ve 3 letech dítě je s milníky pozadu, pak čekáte další rok, protože svému dítěti dopřejete čas. Dále se čeká na stanovení diagnozy, zhruba další rok minimálně. V 5 letech je již nerovnoměrný vývoj obvykle velmi zřetelný, nůžky se otevírají a Vaše dítě ztratilo drahocenný čas, kdy s ním mohlo být pracováno a jeho potřeby adresovány. Váš pediatr popřípadě jiný specialista by Vás měl vyslechnout a nasměrovat na koho se obrátit v případě, že máte pocit, že u Vašeho dítěte není všechno zcela v pořádku.

Hrubá motorika

  • Jistě chodí a běhá.
  • Vyhýbá se překážkám.
  • Střídá obě nohy při chůzi po schodech nahoru.
  • Seskakuje se schodu.
  • Kope, hází, chytá míč.

Pomůcky : míč střední velikosti, apod.

JEMNÁ MOTORIKA

  • Postaví věž z 9 kostek a most ze 3 kostek.
  • Obrací jednotlivé listy v knize.
  • Navléká vytrvale korálky.
  • Kreslí svislé a vodorovné čáry,kruh, na výzvu zkouší hlavonožce.
  • Překládá papír, ještě nepřesně dle naší předlohy.
  • Nakreslíme něco mamince a kresbu složíme jako psaníčko.

Pomůcky : dřevěné kostky stejné velikosti, korále 2-4 cm, tužky, papír, kniha.

Rozumový vývoj a řeč

  • Jak se jmenuješ ? (plným jménem)
  • Poznává a pojmenuje na obrázku zvířátka a osoby a určí co dělají.
  • Určí dvě barvy, nebo přiřadí na některou z pomůcek
    (může se ještě plést zelenou a modrou).
  • Orientuje se v prostoru a rozumí výzvám, dej míč mámě, pod stůl a jiné.
  • Umí jednoduché říkadlo.

Pomůcky : obrázková knížka s jednoduchým dějem, barevná knížka, míč.

SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ A NÁVYKY

  • Snadno se přátelí s dospělými.
  • Hraje si rádo s druhými dětmi.
  • Udržuje osobní čistotu.
  • Napodobuje doma jednoduché pracovní úkony dospělých.
  • Pomáhá při oblékání, rozepíná knoflíky a pokouší se je zapnout.
TOPlist